Energie pro přežití.... 2.část

Autor: Zdeněk Patrick <smitmajer.z(at)seznam.cz>, Téma: Janova Apokalypsa, Vydáno dne: 01. 01. 2009



A protože jsem nikdy nezapomněl na provokativní filmové úsměvy mongolských kočovníků z druhé poloviny minulého století, nelze než doporučit opět příslušně předraženou sluneční parabolickou pícku na 1, 5 KW opět německého vývozu do černé Afriky (Nebo zrcadlový systém udělej si sám. Povídačky, že u nás sluníčko nesvítí a větry nevějou se sice od určité doby zakládají na pravdě, ale týkají se jen velkovýrobců. Nikoli malého českého človíčka. Brambory jsou uvařené podstatně rychleji, než na elektrickém sporáku s počátečním příkonem 6 kW. A když Slunce nesvítí, tak se vaří, peče, ohřívá jinak?

Energie pro přežití 2. část

© Zdeněk Patrick 1994/2008

Aniž spoléháme na usměvavé vůdce kolem výroby zdražování el. energie a řídíme se intuicí, jež nám říká, že se již nezastaví před žádným podrazem. A jakkoliv je pravda, že svitu Slunce valem ubývá (skrze neexistující chemtrails), jsem optimista, jenž předpokládá, že je spíše pohroma pro velkovýrobce, než pro malého spotřebitele.

A tak všechny elektrické minispotřebiče, od mobilu, baterky, přenosných svítidel, digitálních fotoaparátů, kamery, PC a TV, lze pohánět, či nabíjet (skrze akumulátory) sluneční a větrnou energií.

Když i osvětlení 220 V/MAX 20W je skrze miniměnič 12/220 voltů (rozměry 2x 2 X 2 cm). Jakkoliv nesmíte překročit 18 W (s 2 W rezervou). Bohužel velká spotřeba je nevýhodou. Stejnou volnou energii lze využít i na běžné el. nástroje: vrtačku, strunovou a robotizovanou sekačku (když povolené EU kvoty na ovčí sekačky budou průběžně omezovány programovým bojem proti nepovolenému stínovému potravinovému samozásobování.), čerpadlo 12 V na zalévání.

A pokud jste po důkladné operaci srdce, či příslušně líní, kolo s elektrickým pohonem vám připomene někdejší mladá léta i když pojedete do kopce. Opět tvrdohlavě nabíjíme akumulátory sluneční a větrnou energií.

Vzhledem k váze akumulátoru a váze el. motoru, se váha kola sice pohybuje nad možnosti vetchého organizmu, nicméně chcete-li šlapat - s potěšením šlapete (sedmi kolečko), máte-li toho plné protézy, pomůžete si el. motorkem, jež dokáže na jedno nabití ujet cca 20 km. Se šlapáním ke 40 km. Výkon el. motorů od 250 W do 750W.

Když jen 250 W motorek kola čínské provenience má rekuperaci (samonabíjení při volnoběhu a jízdě z kopce). Což je úžasná věc, neboť jsme přesvědčeni, že každý zdarma získaný watík je úplně zlatý. Velkou nevýhodou je, že vysoká váha tučnějšího jezdce, je schopna nenávratně naružit nepříliš kvalitní lisované spoje el. motorku, jež je součástí zadního kola.

Bohužel v rozhovorech s prodejci těchto kol, motorek a aut je patrné, že rekuperace při vyšších výkonech el. motorů je pro tuzemské hochy technickým problémem. Podobně jako cena akumulátorů a jejich nízká životnost.

Jinou alternativou pohybu, jež se může ubírat cestou sluneční a větrné energii, problém dojezdu při rozumné rychlosti, snadného parkování, a k velké radosti podnikatelů v oblasti snadného zcizení, je el. skútr (opět čínské provenience). Nechť je zatracen ten, jenž na požádání konkurence zničil domorodý el. průmysl. A ještě jednou zatracen.

Přestože se nám velmi líbil a všemi svými parametry zamlouval elektrický Maxi scooter americké firmy Vetrix (100 km /hod, nejvyšší výkon 20 kW/3000 ot, max Mk 65 Nm, dojezd 110 km při rychlosti cca 50 km/hod).

Zkrátka skvělý ekologický stroj, bez emisí, olejů a pohonných hmot, jež ve spojení s voltaickými články, či větrnou energii, připomíná naše někdejší klukovské vize z dob, kdy komunisté ještě zdaleka nebyli u moci. Do celkového nadšení většinou chyběl pytel, prý dnes bezcenného zlata, za nějž může být "elektrický zázrak" směněn.

Prakticky můžete uspořádat své vize podstatně levněji. Mám na mysli pokus s čínským skútrem. Pokus, zda jste schopni "uživit" elektrickou mršku s el. motorem 1,5 KW, jezdící od 50 do 70 km/hod (dojezd při úsporné jízdě 70 km) sluneční a větrnou energií.

Bohužel ani v tomto případě neslyší prodejci a odvozeně i výrobci rádi o rekuperaci.

Jinak je tomu právě u amerického el. skútru. Jak říkám, velmi se nám líbil. až na cenu.

Nedávno jsme byli opět na výstavišti (v někdejší Juldě Fuldě), kde se ve stínu naftových gigantických automobilových agregátů, objevily el. stroje sympatických nadšenců, kteří naopak budují, skrze své členy, sítě dobrovolných elektro čerpadel. Je to sice přijatelná cesta, kdy 100 km vyjde na cca 6 Kč (při současných cenách energií), když nikdo, mimo Bož í prozřetelnost, dnes neví, kolik milard odměn si hodlají molodci od elektra s. r. o. již zítra rozdat mezi sebou na víc. Jako zaslouženou odměnu, že si nás tak hravě odrbávají.

Nicméně, navýšení kilometrového dojezdu v kombinaci se sluneční energii - možná.

Prozatím.

Takže, co bylo k vidění? Jeden exponát kopie dobového dostatečně rychle hrkotajícího Křiříkova elektrického automobilu, hoši s terenními motocykly, mající díky el. motorům skvělý odpich. Staré el. automobily Peguot francouzské počty, el. Pickup Favorit, made in někdejší Škoda (s rekuperací) téměř z komunistické éry, částečně dobíjenými akumulátory slunečními neprůstřelnými plásty snad ještě sovětské výroby, legrační čínské mini autíčko (opět bez rekuperace). Dvě nová sympatická nákladní autíčka, jež mi však připomínala podstatu nádražních el. vozíků.

Dva již zmíněné americké el. skútry

Radost pohledět. Tichá jízda, dobrá akcelerace i dobrý dojezd. Jenž by bylo možno nasílit průběžným dobíjením větrákem i sluníčkem v přívěsném vozíku.

Bohužel vyhlídky, že by benzínová mafie povolila u nás výrobu el. aut se zdá být velmi naivní. A současné hybridy je neveselý vtip na náš účet.

Pro zájemce informace o pojižtění skútru, či jiného el. motocyklu. S menšími problémy spočívajícími, v neexistující kolonce spisu (obsah v cm3), či spíše ve známém problému mezi klávesnicí a židlí, pojižtění i přidělené SPZ proběhne zcela bez problémů.

A jak dalece budeme schopni tankovat i tento stroj sluneční a větrnou energií?

Buďme tvrdohlaví a piďme se i po vodních zdrojích.

El. motor na bázi permanentních magnetů je východiskem. Pokud předražené permanentní magnety jsou skutečně permanentní.

Co je druhým a třetím největším problémem v prosazovaní volných energií?

O prvním pomlčím, když druhým a třetí problém je neexistující pytel bezcenných zlaťáků.

Jasně, že nepřeháním?

Vaše rodná zem je schopná nejen vás ušivit, ale navíc pracovat za vás.

S tím ostatním si musíte poradit sami.

Držíme vám palce.


Energie pro přežití 1. část (fotovoltaika)
Energie pro přežití....3. část