Hrůzné zbraně Šebettu

Autor: Zdeněk Patrick <smitmajer.z(at)seznam.cz>, Téma: Dýmající zrcadlo 2.díl, Vydáno dne: 13. 12. 2007

...Nenáhodně vybraný příběh (kompilace starobabylonských eposů) vyprávějící chaldejskou verzi o zničení Sodomy a Gomory. 1. část...



Hrůzné zbraně Šebettu

© Zdeněk Patrick - 1994 - 2006 Praha

© Utajené dějiny - 1994 - 2006 Praha

Jakkoliv ještě nedávno bůh En_lil vlastnil insignie moci Šip_tu a tabulky osudu (zářící šperk opravňující planety určovat osudy), s pohasínající nebeskou září znamení Nebeského býka (Taurus, Gu_An_Na), viditelně dochází i na nebesích k převzetí moci zastánci odlišných linií.

Ačkoliv prosperující éra Zlatého telete dávno již skončila, respektive přerostla v mohutné bídy Nebeského býka a vlády nad nebesy i lidmi se chápe božstvo obyvatel polí a pastevců ovcí (Ku_Mal), neboť podle téže doktríny, v souladu s nebeskými znameními, již včera bylo pozdě.

Všechna moc přechází pod nadvládu Skopce (Berana) a tedy všech oprávněných bohů. Po éře přírodních a kosmických katastrof toužebně očekávané časy zklidnění a prosperity.

Avšak nestane se tak.

Zájmy a cíle nebes jsou odlišné od přání prostých Černohlavců. Jakkoliv nastává slibná vláda polobohů, když legendární Gilgameš je posledním z posledních představitelů dnes nezákonných mutací, vzniklých ještě za dnů "hříšného" spojení nebes s místními domorodci.

Nelehký a přec jasný spor "oprávněných" s "méně oprávněnými" vyřeší až konečný střet veškerých univerzálních sil. Mezi starými nebeskými strukturami zavládla všeobecná nejistota a méně významní bohové již nyní zaveleli k ústupu. Své zdánlivě nedotknutelné posty přenechají nově vytvořené božské konstelaci a prchají do svých nebeských úkrytů.

A právě v tentýž čas...

...Směrem na východ od přímoří (Středozemního moře), v říši Dim_kur_kur - Sloupu zemí (Akkad - Babylonie), v mocné město Bab_ili - Brána bohů (Brána nebes) v říši Akkadu nachází, tam zářící šperk, koruna veškeré moci vládce bohů, osvětluje všechny babylonské chrámy.

Blesk zářícího šperku dopadá na E_chal_an_ki, stupňovitý chrám nebes a země, na jehož vrcholku, ve "svatyni zvedající se kupole" (E_sagill), má sám velký Marduk, současný vládce bohů, svůj nádherný trůn.

Poblíž našeho příběhu pak spočívá v poklidu svatyně boha Erry (boha války a morové nákazy) v Emeslamu (ve městě Kuta) i Išum, rádce Erry a nositel zuřivých zbraní, při jejichž záblescích se i Erra, profesionální hrdina bohů, chvěje v obavách na svém trůnu. Išum však odpočívá prozatím bezpečně uzavřen jako dveře v koutě. Proslavený zabiják Išum, zářící pochodeň, nositel zbraní sedmera hrůzných božstev odlišného původů a plné hrůz, jejichž dech je smrtící. Sedmero hrdinů "zuřící zbraně" Šebetu, jejichž osud a podstatu určil kdysi sám Anu, nejmenší částice a bůh nebes, aby byla připravena k ničení černohlavců (Sumerů, potažmo pozemšťanů vůbec).

Bude-li třeba.

Sedmero podob má hrůzné Šebetu, božstvo zničení, z nichž první je zuřivost zbraní, jíž nemůže žádný protivník odolat. Druhá podoba je ohnivá s hořícími plameny. Třetí má podobu lva, jenž zabijí zajisté již při pouhém spatření. Při čtvrté se zřítí hory, když sedmero zbraní se jen nese oblaky k svému cíli. Pátá podoba se jak vítr prohání, aby hledala a zkoumala svět. Když vzápětí šestá udeří nahoře i dole. Nad nikým nemaje slitování. Sedmá podoba božského hrdiny je naplněna jedem, jenž veškerý život zcela rozdrtí. To je zbraň Sebetu - sedmero božstvo nesoucí smrt plnou hrůzy.

Ze samého vrcholu Mardukova chrámu, majícího podobu posvátného pahorku Du_ku, mystického místa, z něhož Bohové sestupovali na Zem při svých cestách praoceánem Absú, opět přichází zlá zpráva. V rámci dohod a božích úradků opouští (kolem roku 2 024 př. n. l.) bůh Marduk svůj trůn v Šu_anně (Babylon), aby zákrytně pročistil v ohni Gir_ra zářící šperk své moci. Ve skutečnosti však přenechává veškerou moc a zařízení svatyně "zvedající se kupole" profesionálnímu hrdinovi Errovi, babylonskému bohu války a morové nákazy. Archanděl válečného zmaru Erra již tedy nemešká a okamžitě spěchá převzít veškerou moc.

Se vším vyplývajícím rizikem. V tomtéž okamžiku je vystaven svět nerovnováze, jako v někdejších dobách, kdy:

130 ...se nebe chvělo a postavení hvězd bylo jiné:

a nevrátily se (již nikdy) na svá místa,

kvůli nerovnováze nebes a země, jež byla ze základu uvolněna

prameny vyschly a vysoké vody opadly,

a potomstvo všeho živého se zmenšilo

a nevrátilo se na svá místa.

Bůh války Erra I. tabulka

Pokračování někdy příště

Poznámky pod čarou:

Marduk - původně pouze bůh Babylonu, později nejvyšší vládce mezopotamských bohů

An, Anu - Nejvyšší božstvo mezopotámie a města Uruku, bůh nebes

Enlil_Ki - pán_větrů_země se sídlem v městě Nippur

Anu - nejvyšší mezopotámské božstvo, bůh nebes uctívaný v Uruku

Anšar a Kišar- rodiče boha nebes Ana, třetí pár pokolení mezopotámských bohů (Uran a Saturn)

Erra - babylonský bůh války a morové nákazy.

Babylón - etymologický překlad "Obydlí velkých bohů". Akkádsky Báb-ili - brána bohů Hlavní město babylonské říše 18. století př. n. l. též Šu_an_na - Ruka_nebes_zde (na).

Du_ku - Svatý pahorek, (též Du_gi) mýtické sídlo bohů, též název části Mardukova chrámu v Babylónu, jenž byl ozdoben zlatými býčími rohy signalizujícími, že příběh se odehrává v dobách biblického "zlatého telete" - v dobách kdy světu vládne souhvězdí býka.

Ubšukinakku - dvůr shromáždění - místo, kde se bohové shromažďovali, aby o novoročních slavnostech určovali osud Sumeru na další období, či rok.


Zbraně Šebettu 1. část
Zbraně Šebettu 2. část
Zbraně Šebettu 3. část (vyjde 28.12.2007)